Standardy ochrony małoletnich

Standardy ochrony małoletnich

Polityka ochrony dzieci

w Katolickiej Szkole Podstawowej im. Świętej Rodziny

w Cieszynie

 

Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Katolickiej Szkoły Podstawowej im. Świętej Rodziny w Cieszynie jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik Szkoły, praktykant, stażysta, wolontariusz traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik Szkoły  realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.

 

Rozdział I

Objaśnienie terminów

§ 1.

1. Pracownikiem Szkoły jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenie
w Katolickiej Szkole Podstawowej im. Świętej Rodziny w Cieszynie oraz wolontariusz, praktykant, osoby z którymi zostały zawarte umowy cywilnoprawne;

2. Dzieckiem/uczniem/małoletnim jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia;

3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy;

4. Mówiąc o nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w Katolickiej Szkole Podstawowej na podstawie ustawy z 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela; 

5. Mówiąc o wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela, któremu opiece powierzono jeden oddział w Katolickiej Szkole Podstawowej w Cieszynie;

6. Mówiąc o uczniach – należy przez to rozumieć uczennice i uczniów Katolickiej Szkoły Podstawowej
w Cieszynie;

7. Mówiąc o Dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Katolickiej Szkoły Podstawowej w Cieszynie;

8. Mówiąc o Radzie Pedagogicznej–należy przez to rozumieć organ szkoły, w którego skład wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni Katolickiej Szkoły Podstawowej w Cieszynie; 

9. Mówiąc o Radzie Rodziców–należy przez to rozumieć Radę Rodziców Katolickiej Szkoły Podstawowej w Cieszynie;

10. Mówiąc  o Samorządzie Uczniowskim–należy przez to rozumieć samorząd uczniowski Katolickiej Szkoły Podstawowej w Cieszynie;

11. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;

12. Przez krzywdzenie dziecka należy przez to rozumieć każde zamierzone lub niezamierzone działanie, lub zaniechanie działania jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, które naruszają równe prawa i swobody dzieci i/lub zakłócają ich optymalny rozwój;

13. Osoba odpowiedzialna za internet to wyznaczony przez Dyrektora Szkoły pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z internetu przez dzieci na terenie Szkoły oraz nad bezpieczeństwem dzieci
w internecie;

14. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez Dyrektora Szkoły pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Szkole;

15. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka;

16. Przez politykę – należy przez to rozumieć Politykę Ochrony Małoletnich w  Katolickiej Szkole Podstawowej im. Świętej Rodziny w Cieszynie;

17. Przez szkołę/placówkę – należy przez to rozumieć Katolicką Szkołę Podstawową im. Świętej Rodziny
w Cieszynie;

18. Przez pracodawcę – należy przez to rozumieć Katolicką Szkołę Podstawową im. Świętej Rodziny
w Cieszynie.

/ Rozdział II

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

§ 2.

1.     Pracownicy Katolickiej Szkoły Podstawowej im. Świętej Rodziny w Cieszynie posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.

§ 3

1.     Znajomość czynników ryzyka i umiejętne ich rozpoznawanie umożliwiają:

a)     identyfikowanie dzieci, które są bardziej narażone na krzywdzenie,

b)     planowanie działań profilaktycznych wobec rodziny na bardzo wczesnym etapie życia dziecka, w tym również działań profilaktycznych adresowanych do dzieci,

c)     przerwanie stosowania przemocy wobec dzieci.

2.     Wystąpienie jednego lub nielicznych czynników ryzyka nie jest jednoznacznym sygnałem, że w rodzinie dochodzi do krzywdzenia dziecka. Jeżeli jednak liczba czynników zwiększa się lub jeden z nich nasila się, należy podjąć wnikliwą obserwację dziecka i rodziny.

3.     W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy Szkoły podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.

4.     Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.

5.     W przypadku gdy do zidentyfikowania czynników ryzyka dochodzi przez wolontariusza, praktykanta, inną osobę dorosłą niebędąca pracownikiem należy poinformować o tym: dyrektora albo pedagoga szkolnego, który na podstawie uzyskanych informacji będzie prowadził niezbędne czynności o których mowa w ust. 3.

§ 4

1.     Znajomość symptomów krzywdzenia dziecka umiejętne ich rozpoznawanie umożliwia:

a)     identyfikowanie dzieci, które są krzywdzone,

b)     przerwanie stosowania przemocy wobec dzieci.

2.     W przypadku podjęcia przez pracownika szkoły podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone należy zareagować zgodnie z odpowiednią procedurą interwencji wskazaną w niniejszej polityce.

 

Rozdział III

Zasady bezpiecznych relacji w Szkole

§ 5

1.     Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników jest działanie dla dobra dziecka
i w jego najlepszym interesie.

2.     Pracownik jest obowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z małoletnim.

3.     Reakcja, komunikat lub działanie pracownika wobec małoletniego są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych małoletnich.

4.     Pracownicy  traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego godność i potrzeby.

§ 6

1. Zasady bezpiecznych relacji pracownika z dzieckiem określa załącznik nr 1 do niniejszej Polityki.

2. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi określa załącznik nr 2 do niniejszej Polityki.

§ 7

1.     Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji pracownik – dziecko i dziecko – dziecko ustalone
w Szkole.

 

Rozdział IV

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka – zasady ogólne

§ 8.

W przypadku podjęcia przez pracownika Szkoły podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji pedagogowi szkolnemu, wychowawcy lub Dyrektorowi Szkoły.

 

 

§ 9.

1.     Pedagog szkolny wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich
o podejrzeniu.

2.     Pedagog szkolny  powinien sporządzić opis sytuacji szkolnej  i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów
z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku.

3.     Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:

a)     podjęcia przez Szkołę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;

b)     wsparcia, jakie Szkoła zaoferuje dziecku;

c)     skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

§ 10.

1.     W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu Dyrektor Szkoły powołuje zespół interwencyjny, w skład którego wchodzą:

a)     pedagog szkolny,

b)     psycholog,

c)     wychowawca dziecka,

d)     Dyrektor Szkoły,

e)     inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: Zespół Interwencyjny).

2.     Zespół Interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w § 2 pkt. 2 Polityki na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga szkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków Zespołu, informacji.

3.     W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.

§ 11.

1.     Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga szkolnego opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.

2.     Pedagog szkolny informuje opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).

3.     Po poinformowaniu opiekunów przez pedagoga szkolnego – zgodnie z punktem poprzedzającym – Dyrektor Szkoły składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek
o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.

4.     Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.

5.     W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.

§ 12

1.     Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik 3 do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do akt osobowych dziecka.

2.     Wszyscy pracownicy Szkoły i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

Rozdział V

Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia małoletniego przez pracownika Szkoły lub inną osobę dorosłą

§13

1.     W przypadku podjęcia przez pracownika Szkoły podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji pedagogowi, psychologowi, a w przypadku sprawy dotyczącej pracownika szkoły do Dyrektora odpowiedzialnego za monitorowanie realizacji polityki. notatka może mieć formę pisemną lub postać elektroniczną. Wzór notatki służbowej zawiera załącznik nr 4 do niniejszej polityki.

2.      Interwencja prowadzona jest przez pedagoga, psychologa (może być również przez Dyrektora),

3.     Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony pedagoga, psychologa, wówczas interwencja prowadzona jest przez Dyrektora.

4.     Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony Dyrektora, wówczas działania interwencyjne opisane w niniejszej  procedurze podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzenie krzywdzenia.

§ 14

1.     W przypadku krzywdzenia dziecka przez pracownika Dyrektor podejmuje następujące działania:

a)     natychmiastowo odsuwa pracownika od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy,

b)     przeprowadza z poszanowaniem godności i intymności rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka,
w szczególności jego rodzicami. Dyrektor stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji załącznik nr 3.

c)     przeprowadza rozmowę z rodzicami dziecka przedstawiając plan pomocy dziecku w szkole, przy udziale pedagoga lub psychologa szkolnego;

d)      przeprowadza rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem, przedstawia konsekwencje, w przypadku nieprzestrzegania polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem;

e)     podejmuje w stosunku do nauczyciela lub pracownika działania dyscyplinujące wynikające z Karty Nauczyciela (powiadamia Rzecznika dyscyplinarnego przy Wojewodzie/Kuratorze Oświaty) lub Kodeksu pracy;

f)       w przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo Dyrektor sporządza zawiadomienie
o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury. Wzór zawiadomienia znajduje się w załączniku nr 6 do niniejszej Polityki.

§ 15

 W przypadku zgłoszenia przemocy wobec dziecka ze strony osoby dorosłej nie będącej pracownikiem szkoły, pedagog szkolny/psycholog wyjaśniając sprawę podejmują następujące działania:

a)     przeprowadza z poszanowaniem godności i intymności rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka,
w szczególności jego rodzicami. Dyrektor stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji (załącznik nr 3).

b)     opracowuje Plan Pomocy Dziecku,

c)     przeprowadza rozmowę z rodzicami dziecka przedstawiając Plan Pomocy Dziecku w szkole;

d)     współpracuje z rodzicami i wychowawcą przy jego realizacji.

§ 16

1.     Plan pomocy dziecku uwzględnia:

a)     podjęcia działań przez szkołę w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji: w przypadku podejrzenia przestępstwa zawiadomienie policji lub prokuratury,

b)     form wsparcia, jakie szkoła zaoferuje dziecku,

c)     propozycji skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeśli istnieje taka potrzeba.

2.     Pedagog monitoruje i relacjonuje dyrektorowi oraz rodzicom przebieg realizacji planu.

§ 17

1.     W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor powołuje Zespół Interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog/psycholog, wychowawca dziecka, Dyrektor, inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: Zespół Interwencyjny).

2.     Zespół Interwencyjny sporządza Plan Pomocy Dziecku, spełniający wymogi określone w §16 Polityki, na podstawie informacji pedagoga/psychologa szkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków Zespołu.

3.     W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice dziecka, powołanie Zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające. Ze spotkania sporządza się protokół.

§ 18

1.     Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 3 do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do dokumentacji małoletniego.

2.     Wszyscy pracownicy placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

§ 19

W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (Policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112, 997 lub 998 (pogotowie).  Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu
i następnie wypełnia kartę interwencji.

 

Rozdział VI

Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia małoletniego przez rodzica

§ 20

1.     W przypadku podjęcia przez pracownika Szkoły podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone przez rodziców, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji pedagogowi, psychologowi (może być również dyrektorowi). notatka może mieć formę pisemną lub postać elektroniczną. wzór notatki służbowej zawiera załącznik nr 4 do niniejszej polityki.

2.     W przypadku gdy zgłaszającym krzywdzenie jest małoletni pracownik Szkoły przyjmuje informację, zapewniając dyskrecję zgłaszającemu poprzez wysłuchanie go bez świadków. Z rozmowy sporządza notatkę służbową załącznik nr 4  i informuję o tym pedagoga/psychologa.

3.     Pedagog/psycholog przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka. Stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji (załącznik nr 3).

§ 21

Jeżeli rodzice są osobami podejrzanymi o stosowanie przemocy, pedagog/psycholog przeprowadza z nimi rozmowę na temat konsekwencji stosowania przemocy wobec dziecka oraz o obowiązkach prawnych szkoły: wszczęcie procedury „Niebieskie Karty” oraz w przypadku popełnienia przestępstwa zgłoszenia sprawy do prokuratury oraz w przypadku zagrożenia dobra dziecka do sądu rodzinnego. Informuje te osoby o możliwościach podjęcia leczenia i udziale w programach dla osób stosujących przemoc.

§ 22

1.     Pedagog /psycholog dokonuje diagnozy sytuacji i potrzeb dziecka oraz sporządza PLAN POMOCY DZIECKU, który uwzględnia sposoby zapewnienia dziecku bezpieczeństwa oraz opis wsparcia, jakie szkoła może zaoferować dziecku. Przygotowuje informację o placówkach pomocy dziecku.

2.     W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza jednorazowej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie), przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachować (np. krzyk, niestosowne komentarze) przy braku współpracy rodziców lub powtarzających się przemocy Dyrektor składa wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuacje dziecka. Wzór wniosku zawiera załącznik nr 5 do niniejszej Polityki.

3.     Pedagog/psycholog szkolny informuje o swoich działaniach Dyrektora Szkoły.

4.     Pedagog/psycholog szkolny monitorują sytuację dziecka, udzielają wsparcia i organizują pomoc stosownie do jego potrzeb.

§ 23

W przypadku podejrzenia, że rodzic  dziecka zaniedbuje jego potrzeby  lub rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej), rodzina stosuje przemoc wobec dziecka (rodzic/inny domownik krzyczy na dziecko, stosuje klapsy lub podobne rodzajowo kary fizyczne), Dyrektor informuje właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie, gdy niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa. pedagog/psycholog mają możliwość wszczęcia procedury Niebieskie Karty.

§ 24

1.     W przypadku podejrzenia że małoletni doświadcza krzywdzenia z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (Policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112, 997 lub 998 (pogotowie).  Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia Kartę Interwencji.

2.     W przypadku podejrzenia że małoletni doświadcza krzywdzenia innymi typami przestępstw niż wskazane
w ustępie poprzedzającym Dyrektor składa pisemne zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa
i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury. Wzór zawiadomienia znajduje się w (załączniku nr 6) do niniejszej Polityki.

3.     Dalszy tok postępowania leży w kompetencji instytucji, o których mowa w ustępach  poprzedzających.

 

Rozdział VII

Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia dziecka przez rówieśników

§ 25

1.     W przypadku podjęcia przez pracownika Szkoły podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone przez inne dziecko ze Szkoły pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji do wychowawcy klasy. Notatka może mieć formę pisemną lub postać elektroniczną. Wzór notatki służbowej zawiera załącznik nr 4 do niniejszej Polityki.

2.     W przypadku, gdy zgłaszającym krzywdzenie jest małoletni – pracownik Szkoły przyjmuje informację, zapewniając dyskrecję zgłaszającemu poprzez wysłuchanie go bez świadków. Z rozmowy sporządza notatkę służbową załącznik nr 4  i  informuje o zaistniałym fakcie wychowawcę klasy.

3.     Wychowawca informuje o zdarzeniu pedagoga/psychologa i w jego obecności przeprowadza rozmowę wyjaśniającą z osobą poszkodowaną oraz uczniem/uczniami podejrzanymi o krzywdzenie.

4.     Pedagog/psycholog opracowuje plan pomocy dziecku.

5.     Pedagog /psycholog monitoruje sytuację dziecka przy współpracy z wychowawcą i rodzicami/opiekunami.

§ 26

W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko ze  Szkoły (np. na zajęciach) należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzeniem oraz jego rodzicami, a także oddzielnie
z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego rodzicami. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji (załącznik nr 3).  dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.

§ 27

W przypadku podejrzenia, że małoletni doświadcza ze strony innego dziecka jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. popychanie, szturchanie),przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachować (np. krzyk, niestosowne komentarze) przy braku powtarzającej się przemocy Dyrektor składa wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuacje dziecka (o wszczęcie postępowania o demoralizacji małoletniego jeżeli sprawa dotyczy dziecka w wieku co najmniej 10 lat).

§ 28

1.     Wspólnie z rodzicami dziecka krzywdzącego należy opracować Plan Naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań.

2.     Z rodzicami dziecka poddawanego krzywdzeniu należy opracować Plan Pomocy Dziecku, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.

§ 29

W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez rodziców, innych dorosłych bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy przejść do procedury z Rozdziału 6.

§ 30

W przypadku, gdy dziecko krzywdzące nie uczęszcza do Szkoły należy porozmawiać z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu, innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu, a także z rodzicami dziecka krzywdzonego celem ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Dyrektor organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz
o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych podmiotach lub służb oraz
o sposobach reakcji na zdarzenie (poinformowanie sądu rodzinnego, poinformowanie szkoły, poinformowanie rodziców dziecka krzywdzącego).

§31.

Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, należy ponadto poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny poprzez pisemne zawiadomienie
o możliwości popełnienia przestępstwa przez nieletniego.

 

Rozdział VIII

Zasady ochrony wizerunku dziecka

§ 32.

1.     Szkoła  zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

2.     Szkoła, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

3.     Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią załącznik 7 do niniejszej Polityki.

§ 33.

1.     Pracownikowi Szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Szkoły bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

2.     W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik Szkoły może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

3.     Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

§ 34.

1.     Upublicznienie przez pracownika Szkoły wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

2.     Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie youtube.com w celach promocyjnych).

 

Rozdział IX

Zasady dostępu dzieci do internetu

§ 35.

1.     Szkoła, zapewniając dzieciom dostęp do internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju;
w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające. Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych stanowią załącznik 8  do niniejszej Polityki.

2.     Na terenie Szkoły dostęp dziecka do internetu możliwy jest:

a)     pod nadzorem pracownika Szkoły na zajęciach komputerowych;

b)     bez nadzoru nauczyciela – na przeznaczonych do tego komputerach, znajdujących się na terenie Szkoły (dostęp swobodny);

c)     za pomocą sieci wifi placówki, po podaniu hasła.

3.     W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika Szkoły, pracownik Szkoły ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu. Pracownik szkoły czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z internetu przez dzieci podczas lekcji.

4.     W miarę możliwości osoba odpowiedzialna za internet przeprowadza z dziećmi cykliczne szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu.

5.     Szkoła zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z internetu, przy komputerach, z których możliwy jest dostęp swobodny.

 

 

§ 36.

1.     Osoba odpowiedzialna za internet zapewnia, aby sieć internetowa Szkoły była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując odpowiednie, nowoczesne oprogramowanie.

2.     Wymienione w pkt. 1. niniejszego paragrafu oprogramowanie jest aktualizowane przez wyznaczonego pracownika w miarę potrzeb, przynajmniej raz w miesiącu.

3.     Wyznaczony pracownik Szkoły przynajmniej raz w miesiącu sprawdza, czy na komputerach ze swobodnym dostępem, podłączonych do internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia.

4.     Informację o dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje Dyrektorowi Szkoły, który aranżuje dla dziecka rozmowę z psychologiem lub pedagogiem szkolnym.

5.     Pedagog szkolny/psycholog przeprowadza z dzieckiem, o którym mowa w punktach poprzedzających, rozmowę na temat bezpieczeństwa w internecie.

6.     Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy pedagog/psycholog uzyska informację, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w rozdziale III niniejszej Polityki.

 

Rozdział X

Monitoring stosowania Polityki

§ 37.

1.     Dyrektor Szkoły wyznacza pedagoga szkolnego jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci
w Szkole.

2.     Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian
w Polityce.

3.     Osoba, o której mowa w pkt.1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników Szkoły, raz na 12 miesięcy (jeden raz w roku), ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi załącznik 9  do niniejszej Polityki.

4.     W ankiecie pracownicy Szkoły mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki
 
w placówce.

5.     Osoba, o której mowa w pkt. 1. niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników  Szkoły ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje Dyrektorowi Szkoły.

6.     Dyrektor Szkoły wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Szkoły, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.

7.     § 38.

1.     W ramach monitoringu zasad i praktyk ochrony małoletnich Dyrektor, pedagog konsultuje się z rodzicami uczniów podczas spotkań dyrektora z Radą Rodziców, zebrań klasowych z rodzicami, w formie ankiet kierowanych do rodziców, rozmów pedagoga/psychologa z rodzicami.

2.     W ramach monitoringu stosowania Polityki Dyrektor, pedagog konsultują się z dziećmi podczas spotkań
z przedstawicielami Samorządu Uczniowskiego.

 

Rozdział XI

Przepisy końcowe

§ 39.

1.     Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.

2.     Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Szkoły, dzieci i ich opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej i wywieszenie w widocznym miejscu
w siedzibie, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.

 

 

 

Załączniki do Polityki:

Załącznik nr 1. Zasady bezpiecznych relacji pracownika z dzieckiem

Załącznik nr 2. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi

Załącznik nr 3. Karta interwencji

Załącznik nr 4. Notatka służbowa

Załącznik nr 5. Wniosek o wgląd w sytuację dziecka

Załącznik nr 6. Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa

Załącznik nr 7. Zasady ochrony wizerunku dziecka

Załącznik nr 8. Zasady bezpiecznego korzystania z internetu

Załącznik nr 9. Ankieta (monitorująca)